ヘブライ語旧約聖書翻訳研究

ヘブライ語と英語のインターリニア旧約聖書を日本語訳にしています。

ミカ書5章 翻訳途中

ミカ書5章

しかし、ベテ・レヘム・エフラタよ!
あなたはユダの数千人の中にはほとんどいないが、あなたの中からイスラエルの支配者となる一人がわたしのもとに出てくる。
彼らの出発は古い時代からのものだ。
2 それゆえ、産む女が産む時まで、神は彼らを手放す。 
その時、彼の兄弟達の残りの者達はイスラエルの子孫達とともに戻ってくる。
3 そして、彼は立って、主の力と彼の神、主の御名の威厳によって、自分の群れを養う。
そうすれば、彼らはとどまる。
その時、彼は地の果てまで偉大になる。
4 そして、これは平和だ。
アッシリア人が私達の国に来て、彼が私達の宮殿に踏み入る時、私達は彼に対して七人の羊飼いと八人の君主を立てる。
5 彼らはアッシリアの地を剣で滅ぼし、ニムロデの地を鋭利な剣で滅ぼす。
そして、彼はアッシリア人が私達の土地に来て、私達の国境に踏み入る時、彼から私達を救い出す。
6 そして、ヤコブの残りの者は、主からの露のように、草の上に降る雨のように、人から求められることも、人の子孫達の手によって待たされることもない多くの民の真っただ中にいる。
7 そして、ヤコブの残りの者は、諸国民の中に、多くの民のただ中に、森の獣の中のライオンのように、羊の群れの中の若いライオンのように、そこを通り抜けると踏みつけて引き裂く。バラバラになってしまい、届けられるものは何もない。
8 あなたの手を敵の上に上げ、あなたの敵をすべて断ち切る。
9 その日、わたしはあなたの馬をあなたの中から切り落とし、あなたの戦車を滅ぼす、と主は言われる。
10 そして、わたしはあなたの地の町々を滅ぼし、あなたのすべての要塞を打ち破る。
11 そして、わたしはあなたの手から魔術を断ち切る。 
そうすれば、あなたにはもう占い師はいなくなる。
12 そして、わたしはあなたの彫刻と柱をあなたの中から切り落とす。 
そして、あなたはもうあなたの手の働きで作ったものを崇拝してはならない。
13 そして、わたしはあなたのアシェリムをあなたの中から引き抜く。 
そして、私はあなたの敵を滅ぼす。
14 そして、わたしは諸国の民が聞き入れなかったので、怒りと激怒をもって復讐を実行する。


1 今、軍隊の娘よ。勢ぞろいせよ。とりでが私達に対して設けられ、彼らは、イスラエルのさばきつかさの頬を杖で打つ。
2 ベルレヘム・エフラテよ。あなたはユダの氏族の中で最も小さいものだが、あなたのうちから、わたしのために、イスラエルの支配者になる者が出る。その出ることは、昔から、永遠の昔からの定めである。
3 それゆえ、産婦が子を産む時まで、彼らはそのままにしておかれる。彼の兄弟のほかの者はイスラエルの子孫達のもとに帰るようになる。
4 彼は立って、主の力と、彼の神、主の御名の威光によって群れを飼い、彼らは安らかに住まう。今や、彼の威力が地の果てまで及ぶからだ。
5 平和は次のようにして来る。アッシリヤが私達の国に来て、私達の宮殿を踏みにじる時、私達はこれに対して七人の牧者と八人の指導者を立てる。
6 彼らはアッシリヤの地を剣で、ニムロデの地を抜き身の剣で飼いならす。アッシリヤが私達の国に来、私達の領土に踏み込んで来た時、彼は私達をアッシリヤから救う。
7 その時、ヤコブの残りの者は、多くの国々の民のただ中で、主から降りる露、青草に降り注ぐ夕立のようだ。彼らは人に望みをおかず、人の子孫達に期待をかけない。
8 ヤコブの残りの者は異邦の民の中、多くの国々の民のただ中で、森の獣の中の獅子、羊の群れの中の若い獅子のようだ。通り過ぎては踏みにじり、引き裂いては、一つも、のがさない。
9 あなたの手を仇に向けて上げると、あなたの敵はみな、断ち滅ぼされる。
10 その日、―主の御告げ―わたしは、あなたのただ中から、あなたの馬を断ち滅ぼし、あなたの戦車を打ちこわし、
11 あなたの国の町々を断ち滅ぼし、要塞をみなくつがえす。
12 わたしはあなたの手から呪術師を断ち、占い師をあなたのところからなくする。
13 わたしは、あなたのただ中から、刻んだ像と石の柱を断ち滅ぼす。あなたはもう、自分の手の造った物を拝まない。
14 わたしは、あなたのアシェラ像をあなたのただ中から根こぎにし、あなたの町々を滅ぼし尽くす。
15 わたしは怒りと憤りをもって、わたしに聞き従わなかった国々に復讐する。


But thou, Beth-lehem Ephrathah, which art little to be among the thousands of Judah, out of thee shall one come forth unto Me that is to be ruler in Israel; whose goings forth are from of old, from ancient days.
2 Therefore will He give them up, until the time that she who travaileth hath brought forth; then the residue of his brethren shall return with the children of Israel.
3 And he shall stand, and shall feed his flock in the strength of the LORD, in the majesty of the name of the LORD his God; and they shall abide, for then shall he be great unto the ends of the earth.
4 And this shall be peace: when the Assyrian shall come into our land, and when he shall tread in our palaces, then shall we raise against him seven shepherds, and eight princes among men.
5 And they shall waste the land of Assyria with the sword, and the land of Nimrod with the keen-edged sword; and he shall deliver us from the Assyrian, when he cometh into our land, and when he treadeth within our border. 
6 And the remnant of Jacob shall be in the midst of many peoples, as dew from the LORD, as showers upon the grass, that are not looked for from man, nor awaited at the hands of the sons of men. 
7 And the remnant of Jacob shall be among the nations, in the midst of many peoples, as a lion among the beasts of the forest, as a young lion among the flocks of sheep, who, if he go through, treadeth down and teareth in pieces, and there is none to deliver.
8 Let Thy hand be lifted up above Thine adversaries, and let all Thine enemies be cut off.
9 And it shall come to pass in that day, saith the LORD, that I will cut off thy horses out of the midst of thee, and will destroy thy chariots;
10 And I will cut off the cities of thy land, and will throw down all thy strongholds;
11 And I will cut off witchcrafts out of thy hand; and thou shalt have no more soothsayers;
12 And I will cut off thy graven images and thy pillars out of the midst of thee; and thou shalt no more worship the work of thy hands.
13 And I will pluck up thy Asherim out of the midst of thee; and I will destroy thine enemies.
14 And I will execute vengeance in anger and fury upon the nations, because they hearkened not.